Logo MBOdigitaal

C#

Hieronder staat een overzicht van alle opdrachten waaruit je kunt kiezen.

Achterliggend leerdoel Challenge 25

Challenge 1

Ik kan eenvoudige computerprogramma's maken met de programmeertaal C# zonder gebruik te maken van ChatGPT.

Vista College

Software Developer (25904 en 25998)

Omschrijving

Hieronder staan ongeveer 25 kleine opdrachten's die je helpen om te leren programmeren met C#. Eerst installeer je C# en Visual Studio Community (niet Visual Studio Code!) op je eigen computer. Daarna kies je zelf kleine challenges uit de lijst hier beneden. Probeer zowel individueel en als groep zoveel mogelijk punten bijelkaar te verzamelen. Personen die chatGPT (of ander AI-programma) om deze mini-challenges op te lossen worden gediskwalificeert. Je mag natuurlijk wel zaken op internet opzoeken.

Mini challenges

Nr Omschrijving Badge Aantal sterren Aantal punten
1. Hello, John Doe
Vraag de gebruiker om zijn naam in te voeren. Als je het script runt dan zie je de tekst "Hello, {naam}" staan. Vervang {naam} met de ingegeven naam.
1 10
2. Werken met Decimalen
Vraag een gebruiker om twee decimale getallen in te vullen (bijvoorbeeld 0.2 en 0.3). Rond hierbij af naar 15 decimalen. Doe dit met een float en double.
1 10
3. Palindrome
Vraag een woord en laat de gebruiker weten of het ingevoerde woord een palindroom is.
1 10
4. Tafeltjes
Vraag de gebruiker om een getal tussen 1-10 en bereken het tafeltje tot 10.
1 10
5. Carnavals Costuum Ideeënlijst
Vraag de gebruiker om een aantal ideeën voor een carnavals costuum te geven. Vraag één item per keer en blijf vragen tot de gebruiker "KLAAR!" ingetypt heeft. Toon vervolgens de lijst in alfabetische volgorde op het scherm.
1 10
6. Day of The Week
Vraag de gebruiker om een datum in te vullen op DD-MM-YYYY formaat. Geef vervolgens terug welke dag van de week dit was.
1 10
7. Rijbewijs
Kijk of een persoon oud genoeg is om te mogen rijden. Onder 16 nee, 16 en 17 met toezicht, 18 en hoger ja.
1 10
8. Deur Simulator
Maak een simulatie maken van een deur die op slot kan. Er moet ook gecontrolleerd kunnen worden of de deur op slot zit.
1 10
9. Magic 8-ball
Maak een programma dat een willekeurig antwoord geeft, zoals een "Magic 8-ball".
1 10
10. Bank
Maak een simpel systeem om een bank te simuleren. De gebruiker kan geld storten, opnemen en de rekening bekijken.
2 20
11. Steen/Papier/Schaar
Maak een simpel steen/papier/schaar programma, waarbij het programma een willekeurig antwoord teruggeeft. De gebruiker moet 2 uit 3 potjes winnen om volledig te winnen.
2 20
12. Gok het getal.
Het programma kiest een getal tussen 1 en 100. De gebruiker heeft 5 kansen om te gokken. Bij iedere gok wordt aangegeven of het hoger of lager is.
2 20
13. Wachtwoord Sterkte Checker
Laat de gebruiker een wachtwoord invoeren. Kijk hoe sterk het wachtwoord is aan de hand van Cijfers, Hoofdletters, Speciale Characters.
2 20
14. Klas
Laat de gebruiker een paar namen en leeftijden invoeren. Gebruik "classes" om deze personen op te slaan. Weergeef doormiddels een foreach-loop de personen weer.
2 20
15. Rekenmachine
Maak een rekenmachine. Gebruik functies voor de optellen/aftrekken/vermenigvuldigen/delen. Gebruik hiervoor GÉÉN if-statements.
2 20
16. Quiz
Vraag de gebruiker een aantal vragen. Controlleer of de gebruiker ze goed heeft en geef een percentage van goede antwoorden terug.
2 20
17. Roles
Maak een simpel rollen systeem met Admin, Moderator, User en Guest. Maak hierbij gebruik van enums.
2 20
18. Winkelkorting!
Maak een systeem waarbij een aantal producten worden aangeboden waar de speler uit kan kiezen. Geef ook een aantal producten met korting. Is de korting hoger dan 20%, wordt de prijs naar boven afgerond. Anders naar beneden.
2 20
19. Juffen
Geef de cijfers 1-100 weer. Verander ieder cijfer met 7 of een van de getallen die voorkomen in het tafeltje van 7 in het woord "juf".
3 40
20. Galgje
Maak het spel galgje na. Maak een lijst met woorden waaruit gekozen kan worden. (Geef kansen om te gokken, de galg is niet visueel nodig)
3 40
21. Tic Tac Toe
Maak 3 op een rij voor twee spelers óf één speler tegen het programma.
4 80
22. Roulette
Saldo: De speler begint met 10 chips.
Inzet: De speler kiest hoeveel chips hij wil inzetten.
Getal: De speler kiest een getal tussen 0 en 36 om op in te zetten.
Draai: Het roulettewiel draait en kiest een willekeurig getal tussen 0 en 36.
Winst: Als het getal van de speler overeenkomt met het gedraaide getal, wint de speler 35 keer zijn inzet.
Doorgaan: De speler kan kiezen om door te gaan of te stoppen.
Dit programma helpt studenten om te oefenen met loops, conditionals, en de random module in C#. Veel plezier met het spelen en leren! Heb je nog andere vragen of opdrachten waar je hulp bij nodig hebt?
4 80
23. Minecraft JSON
De blokken in Minecraft kunnen we beschrijven met een JSON object. Dit object bevat dan de specifieke eigenschappen van het blok. In deze opdracht gaan we deze eigenschappen aanpassen. Als eerste willen we een grasblok in een sneeuwblok laten veranderen. Hiervoor moet je 'snow' op 'True' zetten. Vervolgens willen we de locatie van het blok aanpassen: we verschuiven het blok +66 in de y-richting en we maken het z-coördinaat drie keer zo groot. Lees gras_blok.json in met C#. Pas de eigenschappen aan zoals hierboven genoemd. Sla deze aangepaste dictionary op als JSON bestand noem deze sneeuw_blok.json. Deze lever je naast je code ook in.
4 80
24. Text-Based RPG
De speler heeft een optie om verschillende "skills" te trainen. Hierbij wordt afhankelijk van de actie XP gegeven aan de speler. De speler moet zelf kunnen kiezen welke actie uitgevoerd wordt óf om de skills in te zien.
4 80
25. Singleton Logger
Maak een programma, doormiddel van classes en functions, dat een log kan bijhouden. Gebruik hierbij een singleton patroon om te zorgen dat maar één logger aangemaakt kan worden.
4 80

Studiematerialen

Titel Omschrijving Verplicht
Download Visual Studio Community for Windows Download de laatste stabiele versie van Visual Studio Community. Ja
C# W3Schools Volg de C# tutorial van w3schools. Ja